Verum feliciteert deelnemer Nijdra Group met het 50-jarig jubileum!
Op het bedrijventerrein van het Noord-Hollandse Middenbeemster is het hoofdkantoor van Nijdra Group gevestigd. Een naam die veel regiogenoten bekend in de oren zal klinken. Maar wat is Nijdra nou eigenlijk, wat doen ze er precies en waar staan ze voor? Slechts weinigen kennen de antwoorden op die vragen. Mooie aanleiding om er eens naar binnen te stappen en navraag te doen: het familiebedrijf met ruim honderd medewerkers bestaat aanstaande november precies 50 jaar.
De showroom staat vol met fijnmechanische onderdelen en samenstellingen van producten die Nijdra in de loop der tijd maakte. Van de kleinste deeltjes in het hart van machines die ertoe doen, tot complete samenstellingen op tafelformaat. “Wij helpen de wereld een stukje mooier te maken”, zegt directielid Jeroen Nije niet zonder trots. En dat zal best kloppen. Nijdra werkt namelijk vooral voor de (bio)medische, analytische, optische én farmaceutische industrie. Daar dus waar precisie vaak letterlijk van levensbelang is. Co-engineering, draaien, frezen, slijpen tot op 0,0001 mm nauwkeurig, assemblage…, het gebeurt allemaal in Nijdra’s ultramoderne fabrieken. Twee daarvan, waaronder de hooggeautomatiseerde en gerobotiseerde productiefabriek, staan in Middenbeemster, net als het hoofdkantoor met de assemblage-afdeling. De fabriek in Heerhugowaard produceert kleine series en onderdelen in prototypen.
Mensen hebben er vaak geen idee van wat dat allemaal inhoudt. En dat is niet zo vreemd. De producten en samenstellingen die Nijdra voor haar opdrachtgevers maakt, zijn namelijk veelal niet zichtbaar. Maar ze zijn wél van essentieel belang binnenín die hightech machines. In röntgen- en diagnoseapparatuur bijvoorbeeld. Maar ook in medische microscopen, afnamepunten voor gassen bij ziekenhuisbedden, in apparatuur waarmee brillenglazen geslepen worden, televisiecamera’s, machines die computerchips produceren, koptelefoons van Sennheiser, in vliegtuigen, boten, schepen, protheses…, je kunt het zo gek niet bedenken. Jeroen: “Je moet het echt weten, want op de eindproducten staat nooit onze naam. Maar feit is dat Nijdra een belangrijke rol speelt in heel veel zaken die iedereen dagelijks tegenkomt.”
Familiebedrijf
Wat volgens de drie directieleden een belangrijke basis voor het huidige succes is: Nijdra is nooit opgeslokt door onpersoonlijke investeerders met aandeelhouders die vooral naar winstcijfers kijken. Jeroen: “We zijn nog steeds dat fijne familiebedrijf. Letterlijk, maar ook figuurlijk. Dat merken klanten aan onze persoonlijke betrokkenheid, onze benaderbaarheid, de bereidheid om mee te denken en de langetermijnrelatie die we altijd nastreven. Maar we zijn ook zuinig op onze leveranciers. Met veel specialistische bedrijven bouwden we in de loop der jaren goede en bestendige relaties op. Zij kennen onze wensen precies en hebben aan een half woord genoeg. Waar mogelijk doen we ook graag zaken met bedrijven uit Noord-Holland. Zo steun je – dat vinden we belangrijk – de regionale economie waarvan ook veel van onze eigen medewerkers afhankelijk zijn.”
En Saskia: “Die medewerkers zijn voor ons trouwens super belangrijk. Mede dankzij hun inzet zijn we succesvol. We doen het echt samen. Ze zien dat wij zelf meewerken en met onze voeten in de klei staan. En ook voor hen zijn we laagdrempelig en benaderbaar. We behandelen onze mensen als familie, voelen ons in goede én slechte tijden bij hen betrokken. Mijn vader liep al elke morgen door het bedrijf om iedereen persoonlijk gedag te zeggen; wij doen dat ook. Dat is geen vooropgezet plan. Die betrokkenheid kun je niet spelen, dat zit in onze genen. Maar het resulteert er allemaal wél in dat het personeelsverloop echt heel laag is.”
Mede doordat de omzet van Nijdra niet van bedrijven uit de omtrek kwam én doordat er eigenlijk nooit gebrek was aan medewerkers, bleef de regionale bekendheid van het bedrijf relatief laag. Toch voelt Nijdra een grote betrokkenheid bij de regio.
Het bedrijf is daarom onder andere shirtsponsor van Volendam 021, dé plek voor jong voetbaltalent dat ooit in de hoofdmacht van Volendam hoopt te spelen. Nijdra steunt daarmee de club, maar pakt zo ook de kans om meer bekendheid te krijgen onder jongeren die ooit de techniek in willen. Iets wat het bedrijf ook doet door samenwerkingen aan te gaan met scholen die technisch onderwijs aanbieden “Veel jongeren uit de regio worden er klaargestoomd voor een carrière in één van de verschillende techniekwerelden”, zegt Saskia. “Wij zeggen: Laat ze maar komen, die jonge techneuten; Nijdra biedt mooi werk én fijne stageplekken! Én meer! Want we hebben een groot vertrouwen in de toekomst van dit mooie bedrijf.”
Nijdra Group gaat haar jubileum op diverse manieren kracht bij zetten. Daar hoort – natuurlijk – een mooi feest voor de medewerkers bij. Maar het bedrijf pakt de gelegenheid ook aan om met een ‘herpositionering’ van zich te doen spreken. Zo wordt gewerkt aan een bedrijfsfilm en is er een geheel nieuwe website. Daarop is te zien dat een tijdelijk feestlogo is toegevoegd aan het eigen alom bekende Nijdra-beeldmerk. Dennis: “Wie dat laatste eens wat nauwkeuriger bekijkt, ziet dat het net even eigentijdser werd gemaakt. Met een frissere kleur én een naam die niet langer in een ovaal kader staat. Waarmee we maar willen zeggen dat niets of niemand ons tegenhoudt om op de ingeslagen weg verder te gaan. Nóg verder Duitsland en Zwitserland in, maar ook verder Europa in…! We zijn klaar voor nóg meer succes…!”